Verhuizen zonder stress
Verhuizen staat voor veel mensen gelijk aan stress. Toch zijn er een hoop zaken die je kunt doen om er voor te zorgen dat je zonder stress verhuist. Wij hebben ze voor je op een rijtje gezet.
Ruim voor de verhuizing
Bedenk zodra je weet dat je gaat verhuizen of je dit zelf met behulp van vrienden en familie gaat doen, of dat je een professioneel verhuisbedrijf inhuurt. Kies je voor het laatste dan kun je je volledig laten ontzorgen. Dat is wat ons betreft dé tip om te verhuizen zonder stress!
Offertes aanvragen
Zorg dan dat je op tijd offertes aanvraagt bij een aantal bedrijven. Op die manier heb je tijd om te vergelijken en uit te vinden welk bedrijf het beste aan je wensen kan voldoen. Ook weet je dan zeker dat ze op de verhuisdag van jouw voorkeur nog ruimte in hun planning voor je hebben. Wil je in de laatste week van de maand verhuizen? Zorg dan zeker dat je het verhuisbedrijf op tijd vastlegt. Dit zijn vaak de drukste weken omdat veel woningen voor de 1e van de maand moeten worden opgeleverd.
Organiseer
Zelf doen? Ga dan na wie je allemaal kunnen helpen en prik een dag voor de verhuizing. Zorg dat je een bakwagen of busje reserveert en regel voldoende verhuisdozen. Zo kun je meteen de spullen die je niet vaak gebruikt in dozen doen. Zorg dat je verhuisdozen allemaal dezelfde maat hebben, dat stapelt wel zo handig. Maak je gebruik van een verhuisbedrijf? Infomeer dan ook naar speciale boekendozen en garderobeboxen.
Voorzie deze meteen van een label zodat je weet naar welke kamer deze spullen in de nieuwe woning moeten. Heb je dozen die al sinds je vorige verhuizing niet zijn uitgepakt? Vraag je dan af of deze opnieuw moeten worden verhuisd.
Aan het klussen in je nieuwe woning? Zorg dat je telkens wat dozen meeneemt. Zo verdeel je de verhuizing in kleine stapjes en breng je ongemerkt al heel wat spullen over.
Heb je kinderen of huisdieren? Zorg dat zij worden opgevangen op de verhuisdag. Zo kun jij je straks focussen op de verhuizing.
Minimaliseer
Of je nu kiest voor uitbesteden of zelf doen; voor beide situaties geld dat hoe minder je moet verhuizen, hoe minder energie en dus tijd en geld je verhuizing kost. Weet je ruim van tevoren dat je gaat verhuizen, begin dan meteen met ruimen! Bedenk bij alles wat je inpakt is dit het verhuizen waard?
Immers wat je niet (meer) hebt hoef je ook niet te verhuizen. Spullen die je niet meer gebruikt, maar nog wel goed zijn kun je verkopen via marktplaats, zo verdien je meteen een extra centje voor je verhuizing. Geen zin om advertenties aan te maken? Breng dan je goede spullen naar de kringloop, daar zijn ze er vaak nog blij mee.
Begin met het inpakken van de spullen die je maar weinig gebruikt. Vaak kunnen hier de meeste spullen van weg.
Een nieuwe start
Echt een nieuwe start maken? Bedenk welke zaken je kunt verkopen (aan de nieuwe bewoners van je huis of via marktplaats) en laat je nieuwe meubels in het nieuwe huis leveren. Dat scheelt aanzienlijk in je verhuizing! Houd dan wel rekening met de levertijden!
Een week voor de verhuizing
Bedenk wie waar goed is en hoe lang iedereen kan of wil helpen. Iemand die slechts enkele uurtje kan helpen, kan je flink op weg helpen met het inpakken van een kamer of het schoonmaken van een kamer in je nieuwe huis. Hoe fijn is het dat al je spullen schoon aankomen in je nieuwe huis?
Aan de slag met inpakken? Zorg dat alle dozen zijn gemarkeerd met de ruimte waar ze heen moeten. Zo kunnen de verhuizers de dozen meteen in de juiste kamer wegzetten. Ook handig; zet een korte beschrijving van de inhoud op het label. Dat scheelt jou straks weer zoeken, sjouwen en stress!
Kostbare zaken
Heb je bijzondere kunst een exclusieve vaas of een speciale verzameling? Vergeet niet dat aan het verhuisbedrijf te melden. Zo voorkom je discussie achteraf. Zijn er zaken die voor jou van grote emotionele waarde zijn? Bedenk dan even of je deze door anderen wilt laten verhuizen of dat het misschien toch beter voelt om dierbare familiestukken zelf in alle rust te verhuizen.
Een dag voor de verhuizing
Maak 1 koffertje met belangrijke zaken; papieren, telefoon, opladers, tablet en afstandsbedieningen en houd die van begin tot eind verhuizing bij je. Maak ook een doos met alle zaken die je nodig hebt voor de eerste nacht en ochtend zoals pyjama’s en knuffels voor de kinderen, toiletartikelen en eventuele medicijnen. Zo heb je alvast alles bij elkaar als je in het nieuwe huis na een lange verhuisdag wilt gaan slapen.
Als jij (en je hulptroepen) hard aan het werk bent is het fijn dat je wat te eten en te drinken hebt. Zorg dus dat je op het nieuwe adres koffie en thee kunt zetten. Maak een doos met je waterkoker, koffiemachine, bekers en alles wat je nodig hebt om een lekker bakkie te maken, Zo houd je iedereen gemotiveerd.
Ga je meubels zelf demonteren? Maak dan een doos aan waarin je alle schroeven en bevestigingsmaterialen verzamelt. Doe deze per meubel in een afgesloten zak en noteer voor welk meubel de schroeven zijn. Scheelt je een hoop zoeken en dus stress op je verhuisdag! Doe meteen het juiste gereedschap er bij, dan kun je in het nieuwe huis meteen aan de slag! Zorg natuurlijk wel dat je deze doos duidelijk apart houd. Anders moet je tussen alle verhuisdozen gaan zoeken en heb je alsnog stress!
Zorg dat je op alle deuren een briefje hangt, zodat de verhuizers weten welke functie alle kamers krijgen. Zo komen de dozen meteen op de juiste plaats. Zorg ook dat er iemand aanwezig is om het verhuisteam aanwijzingen te geven, dan worden ook de grote stukken meteen op de juiste plaats weggezet. Zeker weten dat die grote kast ook op de juiste plaats in elkaar wordt gezet? Hang een plattegrondje met de indeling die je voor ogen hebt in de kamer, of markeer de juiste plaats met bijvoorbeeld schilders tape.
Verhuisdag
Zorg dat je de bedden als een van de eerste opmaakt. Niets zo vervelend als na een lange verhuisdag erachter komen dat je ook je bed nog op moet maken! Na het opmaken van de bedden zet je de doos met spullen voor de eerste avond bij het bed. Zo weet je zeker dat je die avond snel in bed ligt.
Bedenk voor de overige dozen ook even wie waar uit gaat pakken. Wellicht wil je niet dat de spullen uit je nachtkastje door je schoonmoeder worden uitgepakt 😉
Verzorg je hulptroepen goed! Een bakje koffie met wat lekkers erbij zorgt dat het gezellig blijft en zo houd je iedereen gemotiveerd. Bovendien mag een verhuisdag ook gewoon gezellig zijn.
Sinds 2017 de drijvende kracht achter het familiebedrijf van Ravels Verhuizingen. Werkt klantgericht en gaat voor kwaliteit. Word dan ook af en toe zelf gespot tussen de verhuizers.
Tevens directeur van Bedden Verhuur Nederland en Beddenverkoop.com
In zijn vrije tijd ook actief voor de Bredase Singelloop en Sinterklaascomité Breda.
In de weekenden ook te vinden op een festival of rennend door het bos (met hond).